Review of the VIII institutional conference of the Bachelor of Nursing degree at the University of Buenos Aires: History and innovation

Authors

  • Irene Amelia Simeoni Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0003-8239-0646
  • Adriana Noelia Cari Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author
  • Ruth Noemí Torres Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0002-1674-2538
  • Alejandra Beatriz Senrra Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0003-5107-0711
  • José Nolberto Luna Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0005-6600-1473
  • María Gromatovich Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0009-0244-2244
  • María Celeste Albarracín Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0008-1739-7151
  • Stella Marís Burzoni Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0006-4259-5200
  • Natalia Torres Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0000-0101-2255
  • Mónica Pettenazza Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0004-0903-2866
  • Ana Verónica Guerra Cebria Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0000-1313-2748
  • Mariana Florencia Holovatuck Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0005-9475-1888
  • Guillermo David López Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0005-4134-7080
  • Rossana Fabio Armoa Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0001-0436-7454
  • Mónica Liliana Rodríguez Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0003-6447-2867
  • Maria de los Ángeles Santini Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author
  • Teresa Gómez Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0001-5063-4349
  • Carlos Oscar Lepez Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0000-0003-3423-6049
  • Noelia Noemí Palacios Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0004-2541-6042
  • Rubén Alberto Gómez Turchiaro Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0006-2680-6223
  • María Adriana Betancourt Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0007-3400-3858
  • Laura Mabel Bruno Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0000-3412-8000
  • Mónica Alicia De Nazzari Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0004-9850-9776
  • Martha Beatriz Barboza Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0009-6818-2422
  • Irma Martínez Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0004-9850-9776
  • Héctor Hildebrant Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0008-5091-6726
  • Iris Fabiola Firpo Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0000-6001-6379
  • María Cristina Hamed Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0000-1028-1967
  • Anabel Lértora Conti Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0007-6869-3308
  • Norma Leiva Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0005-9103-6635
  • Reneé Ismael Salas Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0009-0003-0925-8331

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2024755

Keywords:

Nursing, Journeys, History, Innovation, UBA

Abstract

 

Introduction: nursing is the pillar of the health system that is oriented in a scientific and humanistic way to the care of the person, family, groups, and communities. Qualitative historical-documentary research was carried out whose objective of this article is to describe the historical evolution and innovation in the Bachelor's Degree in Nursing at the University of Buenos Aires (UBA). Nursing acquired its character as a university degree in 1960 and is structured in two cycles. The teaching scenarios of the career are organized in the central academic unit and in a decentralized manner in 16 Nursing Teaching Units distributed in the City and Province of Buenos Aires. The future perspectives and focus on career innovation include promoting scientific research, editorial management and scientific publication, health communication, clinical simulation, telehealth, and advanced education, as well as training in teaching and research careers and continuation in programs of postgraduate programs to all those who work in higher education and optimize the study plan in accordance with national curricular standards, which strengthened the narrative of the topics presented at the VIII institutional nursing conference of the UBA on November 24, 2023.

Objective: to characterize the origins of nursing in Argentina and in the regional context linked to patterns that typify the birth and development of the Bachelor of Nursing degree at the UBA in epoch and contextual terms, highlighting the sociohistorical and institutional contributions both in the unit central academic center and in the nursing teaching units where the program operates, crystallizing the integrative dimensions that work in university life.

Method: qualitative historical-documentary research. The research methods used were both theoretical and empirical. The theorists facilitated fulfilling the epistemological function of the conceptual interpretation of the information, which were: Analytical-Synthetic; Deductive-Inductive and Historical-Logical:

Development: a dialectical, discursive sequencing and a narrative of events that appeal to organizational values or define in a sense attribute of the reference institution that anchors in amalgamation with the mission and vision of the Bachelor of Nursing degree at the UBA were programmed.

Conclusions: the process of making the proposal programmed for the VIII institutional day of the Bachelor of Nursing degree at the UBA was enhanced as in a tessellar network, as it represented an organizational, operational and collaborative logic that highlighted the unity in action, guided by the leadership and direction of the course direction and with notable support in terms of the presence of prominent authorities from the House of Higher Studies itself, the Ministry of Health of the Nation and the Autonomous City of Buenos Aires, of disciplinary organizations: Argentine Nursing Federation, Nursing Association of the Federal Capital, Association of University Schools of Nursing of the Argentine Republic, Argentine Nursing Networks, career directors of local universities, as well as the UBA educational community made up of students, teachers, graduates, directors, coordinators of headquarters, areas and commissions that the convergence space selected for the occasion has flourished in the imposing Aula Magna “José Arce”, with a spirit of joy commemorating on such an occasion Nursing Day in Argentina, as an anniversary declared of interest by the race managers, focused on history and innovation

Downloads

Published

2024-01-01

How to Cite

1.
Simeoni IA, Cari AN, Torres RN, Senrra AB, Luna JN, Gromatovich M, et al. Review of the VIII institutional conference of the Bachelor of Nursing degree at the University of Buenos Aires: History and innovation. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2024 Jan. 1 [cited 2024 Nov. 21];3:755. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/992